Cambridge Analytica a produs schimbari majore in existenta noastra si o va face in continuare

Cambridge Analytica e o companie din UK care in urma cu aproximativ 5-6 ani colecta datele utilizatorilor de internet din intreaga lume, alcatuia profilele lor cu ajutorul unor algoritmi bazati pe AI (artificial intelligence) si le folosea apoi in diverse scopuri de manipulare a populatiei.

Cambridge Analytica nu mai exista azi, au dat faliment in urma scandalurilor generate dupa participarea lor la mai multe campanii electorale si dupa ce oameni din interior au relatat cu lux de amanunte cum s-a derulat procesul de manipulare in masa a oamenilor.

Datele pe care Cambridge Analytica le utiliza proveneau in special de pe Facebook. Facebook este deasemenea implicat in scandal, pentru ca datele lor erau folosite cu buna stiinta de catre Cambridge Analytica, doar ca Facebook nu a participat in mod direct la manipulari. Stiti ca Mark Zuckerberg a fost de mai multe ori audiat pe aceasta tema si de fiecare data el a sustinut ca desi stia ca sunt date personale ale utilizatorilor la mijloc, ei nu au stiut cum vor fi folosite si nu-si asuma problemele create.

E pe Netflix un documentar foarte bun despre toata aceasta poveste: The Great Hack. Va recomand sa-l vedeti, va va schimba profund felul cum vedeti lucrurile in era digitala, cum va gestionati datele personale pe conturile de socializare si veti realiza ca lumea este intr-un mare impas in cea ce priveste drepturile fundamentale ale omului si libertarea de a decide.

cambridge analytica
netflix – the great hack

Daca va inchipuiti ca disparitia Cambridge Analytica a dus la disparitia fenomenului in sine, va inselati. Idea a ramas si va produce efecte multa vreme, atata timp cat nu ai control asupra datelor care sunt deja stocate undeva si pe baza carora cineva se poate juca cu viata ta de aici inainte. Din aceasta cauza Facebook reprezinta momentan o mare problema: ei sunt cei care detin cele mai multe date personale despre oameni (si asta pentru ca oamenii le-au dat gratis, nimic de contestat aici) si tot platforma lor permite organizarea de campanii ample, fie ca sunt de manipulare, promovare, denigrare etc…

Cambridge Analytica a participat in campanii electorale in multe tari si tot ei susutin ca nu au dat niciodata gres in ce si-au propus. SUA a avut in ultimii patru ani un presedinte decis cu ajutorul lor. Documentarul spune ca s-au implicat si au decis si iesirea UK din Uniunea Europeana. Si, foarte important pentru noi, au avut legaturi inclusiv cu Romania, in campania din 2016 (se spune si in documentarul Netflix). Un articol Rise Project (care au cautat informatii), spune ca partidul ALDE s-a folosit de ei in campanie. Stiti ca ulterior ALDE si PSD au format majoritatea care a condus Romania timp de 3 ani.

Fenomenul exista probabil in continuare. Nu vad ce ar impiedica companii similare Cambridge Analytica sa foloseasca aceleasi date in aceleasi scopuri. Sa ne aducem aminte ca, la noi, la ultimele alegeri, ne-am trezit cu un partid care a luat aprox 9% din voturi, desi o foarte mare parte a populatiei nu auzise de ei (inclusiv trusturi de presa si TV). Si toata promovarea lor s-a desfasurat pe Facebook. Va dati seama cat de targhetata a fost toata treaba si ca nu a fost ceva intamplator, nu a fost o crestere organica, ci o campanie foarte bine gandita si implementata.

E infricosator sa realizezi ca viitorul poate fi decis de oameni cu bani care pot avea acces la astfel de campanii de manipulare. Iar, atata timp, cat la noi sistemul de educatie are mari probleme, suntem cu atat mai expusi acestui fenomen.


 Abonează-te la Blogman.ro pe WhatsApp


Urmareste-ma pe Google News


 

 

4 comentarii la „Cambridge Analytica a produs schimbari majore in existenta noastra si o va face in continuare”

  1. Da, filmul este foarte bun.
    O mica remarca, Cambridge Analytica a cumparat datele de la FB si le-a utilizat pentru a manipula.
    Ca sa ma protejez de tot gunoiul infomrational din august mi-am sters contul de FB (valoarea adaugata de la informatia pe care o primeam acolo s-a detoriorat masiv in ultmele luni).
    Folosesc browser de genul DuckDuck Go.
    Motorul de cautare la fel, este Duck Duck Go.
    Am dezintslat Twiter.
    Mai am inca Instagram, ala inca nu ma calca pe nervi.
    Mi-am dezinstalat de pe mobil Linkedin.
    Mi-am instalat add blocker-e in toate broswer-ele de pe calculator.
    M-am dezabonat la mai toate listele de distribuitie (emag, ciel, pcgarage….).
    Conlcuzia, liniste digitala (2-3 email-uri pe zi, 4,5 mesaje de Whatsup). Si sunt mai linistit, reactiile emotionale mult mai putine. Intru-un cuvant, am bagat la cap concluziile din filmul mentionat.

    Răspunde
    • Putem spune ca o parte din cei care inteleg fenomentul se protejeaza, desi e foarte greu. Pur si simplu, nu poti controla situatia, orice aplicatie folosita iti cere acces la anumite date, iar de unele aplicatii chiar nu poti sa te lipsesti. Referitor emailuri, eu tot dau unfolow la anumite newslettere fara nici un efect (stiu, ar trebui sa fac o sesizare si probabil asa voi face).
      Problema cea mai mare e ca nu e suficient sa te protejezi pe tine, atata timp cat mai mult de 50% din populatie nu poate sau nu vrea sa se protejeze, Candva, ei vor decide pentru toti.

Lasă un comentariu