Comertul online a luat amploare la noi in anii 2006-2008 cand lucrurile stateau bine din punct de vedere economico-financiar. La vremea aia, sau putin dupa, unii au trait adevarate drame, ma refer aici la afacerile din retail (magazinele stradale sau din centrele comerciale). Comertul online a castigat teren, putin cate putin, fortand practic o schimbare radicala in piata de retail. Sa ne aducem aminte de magazine care la vreme aia erau foarte cunoscute in Bucuresti si care in ziua de azi nu mai exista, sau sunt la limita supravietuirii (Flamingo Computers, Ultra Pro Computers, Magazilul Best, Depozitul de Calculatoare, reteaua de magazine Twister si multe altele).Lipsa de viziune si capacitatea de adaptare la cerintele pietei au dus la un destin tragic pentru aceste afaceri care pana la vremea aia produceau profituri uriase. Dar, sa ne intelegem: aceste profituri nu au fost generate de un bun management ci de un trend pozitiv al vanzrilor si de cererea uriasa raportata la oferta de atunci. Usor, usor, piata de IT s-a reglat,tehnologia a ajuns usor in toate casele,cererea si oferta au ajuns la un echilibru. Regula este facuta acum in acesta piata de IT de magazinele Online, nu foarte multe, iar unele dintre ele cu eforturi mari de supravietuire.
Ne propunem in articolul de fata sa facem o analiza a pietei de IT si Electronice din Romania, incluzand aici lanturile de magazine, magazinele online, platformele tehnice pe care sunt create, serviciile pe care le ofera, rezultatele financiare. Analiza se va focusa pe urmatoarele companii :
- Emag.ro (Dante International)
- PC Garage
- Evomag.ro (Evolution Prest Systems)
- Cel.ro (Corsar Online)
- Altex
- Flanco
- Domo
- Sigmanet.ro (International Transaction & Services care mai detine si SensoDays.ro),
- F64.ro
- Avstore.ro
- Marketonline.ro, Azerty.ro (Kelion Online Concept)
Situatia cifrelor de afaceri si a profiturilor pentru anii 2012 si 2013:
2012 | 2013 | |||
Cifra | Profit | Cifra | Profit | |
Emag | € 154.304.107 | € 293.228 | € 187.193.633 | € 1.569.793 |
PC Garage | € 16.877.595 | € 274.535 | € 20.293.816 | € 350.713 |
Evomag | € 11.404.823 | € 96.866 | € 14.472.726 | € 128.662 |
CEL | € 19.629.026 | € 87.180 | € 24.492.565 | € 206.507 |
Altex | € 255.006.323 | € 3.384.184 | € 257.310.905 | € 278.906 |
Domo | € 124.415.184 | € 11.304.004 | € 131.545.302 | € 9.529.752 |
Avstore | € 1.697.885 | € 60.189 | € 2.021.733 | € 27.973 |
Sigmanet | € 4.749.354 | € 548.916 | € 4.103.179 | € 478.019 |
F64 | € 18.479.832 | € 1.342.020 | € 19.819.068 | € 673.156 |
Cifrele cu rosu sunt pierderi (-)
Situatia cifrelor de afaceri si a profitului pentru anii 2012 si 2013. Se observa imediat ca sunt cativa retaileri care fac legea: Emag si Altex. Domo, desi are cifra buna de afaceri, este pe pierdere. (se discuta intens preluare lor de catre Flanco). In zona de mijloc de dueleaza PcGarage cu Evomag si cu Cel.ro. Surprinzator de bine sta F64.ro care au reusit s scoata aproape tot ce se putea din nisa lor: foto-video.
Situatia vizitelor pentru aceste magazine online (pentru luna Ianuarie 2015):
Emag | 9 | milioane |
PC Garage | 2,3 | milioane |
Evomag | 1 | milioane |
CEL | 1,8 | milioane |
Altex | 2,2 | milioane |
Domo | 0,68 | milioane |
Avstore | 0,12 | milioane |
Sigmanet | 0,13 | milioane |
F64 | 0,94 | milioane |
Marketonline | 0,29 | milioane |
Situatia traficului si a calitatii traficului pe aceste platforme (statistici bazate pe traficul din luna Ianuarie 2015):
Emag.ro
Emag este un brand puternic si se vede asta si din acest grafic. 37% din vizite sunt accesari directe, acesti vizitatori au tastat direct in web browser adresa emag.ro. Acest indicativ al accesarilor directe este unul din cele mai importante si spune multe de marketingul si notorietatea de care beneficiaza acest magazin online dar si de increderea pe care clientii o au in el. Traficul de referinta se refera la toate celelelate website-uri care au linkuri catre emag.ro. Aici un rol important il joaca si programul de afiliati prin platforma Profitshare.ro. Traficul de cautare este deasemenea important. Se refera la cautarile din motoarele de cautare (Google, Bing, Yahoo) dar si la traficul platit (campanii platite la Google ca sa aduci clienti in site). Cel mai bun trafic este cel de cautare neplatit pentru ca asta inseamna o buna optimizare a platformei care permite motoarelor de cautare sa afiseze rezultatele in fata altor magazine sau website-uri. Optimizarea SEO este foarte importanta aici. Aceasta se refera in mare la atentia pe care administratorii magazinului online o acorda textelor, titlurilor, descrierilor si in general a informatiilor pentru ca utilizatorul sa fie cat mai bine si mai placut informat. Din acest punct de vedere, Emag.ro sta foarte bine, 34% din trafic este trafic de cautare. Din acesta, doar 2% este trafic platit. Excelent. Traficul social este traficul generat de retelele de socializare. Traficul de mail se refera la campaniile de mail pe care compania le face (newsletter).
PC Garage.ro
La Pcgarage.ro observam din start uriasul trafic direct pe care il are, chiar mai mare decat Emag.ro. Ce inseamna asta? PC Garage este un brand foarte puternic iar clientii lor sunt foarte fideli. Pc Garage are focus mai ales in zona de produse gaming, pe acest segment oferta lor este foarte variata. Se pare ca acest lucru le aduce reale avantaje. Din traficul de cautare, doar 2.5% este platit, din nou:foarte bine.
Evomag.ro
La Evomag.ro se remarca traficul de referinta. Mare parte din acest trafic de referinta provine din programul de afiliere (Evomag lucreaza cu 2parale.ro). Asta inseamna ca oferta lor pentru afiliati este foarte buna. Traficul direct nu este excelent dar este bun. Din totalul de 22% al traficului de cautare, 10% este platit. Cam mare procentul din total. Exista loc pentru o mai buna optimizare SEO.
Cel.ro
Cel.ro sta bine aparent la traficul de cautare. In realitate insa, 36% din traficul de cautare este platit. In plus, traficul de display (16%) ii consta. Se investeste destul de multi bani in aducerea clientilor in site. Acest lucru se vede, Cel.ro este peste Evomag.ro la numarul de accesari, dar nu reuseste sa bata PC Garage.
Altex.ro
Un site bine optimizat, traficul de cautare este bun, din acesta doar 4% este platit. Altex este deasemenea un brand puternic, peste 36% din vizite sunt accesari directe.
F64.ro
Un brand puternic, clienti fideli. Este de inteles datorita segmentului pe care activeaza si unde sunt lideri incontestabili. Din tracul de cautare, 12% este platit. Programul de afiliati le aduce un numar mare de vizitatori (prin 2parale.ro).
Marketonline.ro
Marketonline.ro sta cel mai bine la traficul de afiliati, dar sta bine si la traficul de cautare, doar 8% fiind trafic platit.
Abonează-te la Blogman.ro pe WhatsApp
Urmareste-ma pe Google News
Unul dintre cele mai bune articole citite, o analiză pertinentă, care reflectă situația din comerțul online. Mă așteptam ca Emag să conducă detașat, dar la Altex, nu. Altex ar trebui să fie de la egal la el cu Emag…