Lucrari podul Grant si nod Ciurel – despre proiect, status si evolutie

Voi incerca sa revin cu status si imagini zilnic, sau la cateva zile, in functie de cum evolueaza lucrarile.

Podul Grant – situatia actuala

Podul Grant din Bucuresti este situat pe una din cele mai intens circulate strazi din Bucuresti, prelungire cu soseaua Virtutii, principala cale de acces intre cartierele Drumul Taberei, Militari si nordul capitalei. Cam pe aici trec toti cei care vor sa ajunga in nordul Bucurestiului, nefiind multe alternative la dispozitie datorita cailor ferate care traverseaza zona cu destinatie Gara de Nord. Mai nou, o parte din acest trafic e preluat de Pasajul Basarab, situat ceva mai la est, care deasemenea traverseaza sinele de cale ferata. Si cam astea sunt toate trecererile catre Nord. Nu e de mirare ca strazile care duc catre cele 2 poduri sunt mai mereu intens circulate, ca sa nu mai vorbim de ambuteiajele de la orele de varf. Mai adaugati la problema asta si faptul ca semaforizarea e nesincronizata si strazile sunt limitate de cele mai multe ori la cate o banda pe sens datorita celor care parcheaza neregulamentar si avem reteta unui cosmar in trafic. Soseaua Virturii mai preia si cea mai mare parte traficului care intra in Bucuresti prin bulevardul Iuliu Maniu, asta pentru ca centura, care in mod normal ar fi rezolvat problema, este inca in constructie/reabilitare de mai bine de 10 ani, oricum ea nefiind proiectata sa faca fata traficului existent. 

Nod rutier Ciurel – situatia actuala

Intersectia de la Lujerului este si ea un cosmar pentru cei care o traverseaza, practic neexistand alte optiuni, toti cei din Drumul Taberei, Militari si cei care vin de pe Autostrada A1, ajung inevitabil aici. Si asta ne aduce la al 2-lea proiect in derulare in acest moment: nodul rutier de la Ciurel. Acesta se doreste sa fie o prelungire a autostrazii A1 care sa descarce traficul in zona Splaiul Independentei (o parte din trafic ar evita astfel intersectia de la Lujerului), un proiect nascut de pe vremea lui Oprescu, dar care abia acum a intrat serios in desfasurare. Dar momentan se lucreaza doar la partea terminala a proiectului, acest nod care contine un pod si cateva bretele care vor aduce traficul pe Splaiul Independentei sau Soseaua Virtutii. Restul, ceea ce ar trebui sa insemne legatura cu A1, inca nu se stie in ce stadiu e, cel mai probabil nu exista inca un plan pe unde va trece, ca sa nu mai vorbim de bani alocati sau termen de finalizare. Fara bucata asta din proiect, practic, se va da in folosinta doar acest nod rutier, care momentan mi-e neclar daca va putea aduce vreo utilitate zonei, cel mai probabil nu.

[rl_gallery id="2379"]

De ce era nevoie de lucrari si care sunt implicatiile?

Lucrarile la cele 2 obiective au inceput de ceva vreme, dar recent, ca sa poata avansa a fost nevoie de inchiderea temporara a liniei de tramvai 41, cea mai intens circulata dintre toate din Bucuresti. Pe langa asta, a fost nevoie sa fie inchis traficul pe podul Grant, momentan doar pe sensul dinspre nord-sud. Cert e ca zilele astea, se circula groaznic prin zona, aglomeratia e chiar mai mare decat a fost in toamna sau in primavara. Un drum din Militari pana in Pipera poate sa dureze cu masina mai bine de 1,5 ore dimineata si chiar mai mult seara la intors datorita restrictiei de pe podul Grant.
Nu ne putem supara pe autoritati ca au restrictionat traficul in zonele astea, sunt convins ca era nevoie de aceste lucrari. Podul Grant mai ales, era intr-o stare foarte proasta si au fost studii care au aratat ca acolo se putea intampla oricand o tragedie, asa ca lucrarile de consolidare erau necesare. Perioada aleasa pentru lucrari nu e nici ea gresita, iulie si august trebuiau sa fie in teorie lunile cu traficul cel mai mic din an. Am zis in teorie, pentru ca in realitate lucrurile nu mai stau asa, numarul de masini in Bucuresti a crescut atat de mult incat nu mai exista diferenta intre traficul din toamna trecuta cu ce e acum. Efectele anularii taxei de inmatriculare se vad acum mai mult ca oricand si problema ia proportii in continuare pentru ca nu exista momentan nici o masura care sa incetineasca cat de putin afluxul de maxini vechi din vest. Solutii ar fi, dar nu sunt aplicate.

Cine executa lucrarile?

De ce scriu articolul asta? Pentru ca vreau sa urmarim pas cu pas cum decurg lucrarile si cel mai important, daca sunt respectate termenele de finalizare. Nu vreau sa ma gandesc cum va arata zona daca la 15 septembrie, cand incep scolile, linia 41 nu va fi functionala si traficul pe podul Grant nu va fi reluat.

Ce stim momentan e ca termenul de finalizare al lucrarilor este 1 septembrie, sau cel putin atunci vor termina o parte a proiectului si vor da drumul traficului, pentru ca in comunicatele oficiale, primaria a estimat un termen de executie de 2 ani. Asta probabil pentru ca lucrarile se vor face in perioade mai libere din an, speram. De lucrarile de la podul Grant se ocupa una din companiile infiintate de primaria Bucuresti (Compania Municipală Străzi, Poduri şi Pasaje Bucureşti). Valoarea investitiei 52,2 milioane lei. Aici pot fi parti bune, dar mai ales parti rele: primaria ar trebui sa-si doreasca reluarea traficului cat mai repede, intarzierile nu ar aduce nici un beneficiu, practic la mijloc nu exista o firma “prietena” care sa consume niste bani fara sa-i pese. Pe de alta parte, ca orice companie de stat, aceasta care se ocupa de lucrari  are probabil in componenta mai multi oameni nepregatiti decat pregatiti pentru asa proiecte de infrastructura. Asta e motivul principal pentru care a fost infiintata: ca sa deserveasca o serie de apropiati ai cuiva, apoi, chiar daca ar fi fost pe bune, autoritatile nu sunt capabile si nu au competentele necesare sa faca performanta intr-un domeniu, stim asta.

Lucrarile la Podul Grant implica urmatoarele:

  • reparatii ale elementelor din beton ale suprastructurii
  • asternerea hidroizolatiei
  • amenajarea gurilor de scurgere a apelor pluviale
  • realizarea caii pe pod (asternerea mixturilor asfaltice)
  • inlocuirea rosturilor de dilatatie existente
  • inlocuirea elementelor de siguranta rutiera existente (parapete metalici)
  • refacerea caii tramvaiului
  • refacerea semnalizarii verticale
  • realizarea marcajelor rutiere

Pasajul Ciurel va fi gata in 2019, conform Primariei Bucuresti. Pentru asta, in 2019 sau alocat de la buget 11 milioane de euro (valoarea totala a proiectulu: 128 milioane de euro). Pentru a-i da o utilitate, pana va fi gata drumul expres care-l leaga de autostrada A1, Primaria a decis sa construiasca un sens giratoriu care sa preia traficul de pe pod in zona strazii Virtutii. Astfel, podul va face momentan legatura intre Splaiul Independentei si Soseaua Virtutii.Lucrarile la acest pod au inceput acum 9 ani si trebuiau sa fie gata acum 6 ani, asta ca exemplu (inca unul) la cum se misca lucrurile la noi.Drumul expres catre A1 ar rezolva in acest caz o serie de probleme din trafic, ar mai descongestiona traficul din Militari, putin. Solutia nu este oricum cea mai buna din punctul meu de vedere. Nu prea vad logica in a descarca traficul de pe cea mai aglomerata sosea din Romania (autostrada A1) direct in centrul unui oras deja sufocat de trafic. Nu pot decat sa anticipez ce cozi de masini se vor forma la coborarea de pe podul Ciurel pe Splaiul Independentei. Mult mai elegant si mai logic ar fi fost sa largesti centura si sa te asiguri ca pe ea nu se creaza ambuteiaje ca acum. O centura optimizata bine preia traficul si il distribuie uniform in oras pe intrari gandite de la inceput in acest sens.Drumul expres catre A1 va avea aprox 8.3km, 3 benzi pe sens, se va uni cu autostrada in zona pod Ciorogarla. Nu se stie culoarul pe care va ajunge in acea zona. S-au vehiculat niste variante, dar nici unul n-a ramas in picioare pana acum. Cea mai convenabila dintre variantele propuse de proiectant presupune expropierea unui numar de 20 imobile. Uitandu-ma pe Google Maps, mi se pare o varianta buna, nu stiu cum au resit si care ar fi culoarul, dar daca ar fi in dicutie demolarea a doar 20 imobile pentru realizarea soselei, mi se pare ok. Acest drum expres mai presupune si alte 2 pasaje supraterane, iar asta deja imi ridica seriose semne de intrebare legat de data la care proiectul va fi finalizat, pentru ca stim din experiente recente cat dureaza la noi sa construiesti pasaje supraterane.

Situatia la zi: 5 august 2019

Podul Grant

[rl_gallery id="2366"]

Dupa cum se observa, lucrarile merg greu. Vedeti in imagini ca luni seara la ora 18:20 nimeni nu mai era pe santier. Asta in conditiile in care termenul de 1 septembrie se apropie. Sinele tramvaiului 41 au fost partial scoase. Ulterior ar trebui montate altele, dar inca n-au terminat de scos. Parapetii trebuiesc inlocuiti, conform proiectului, dar cei vechi sunt inca pe pozitii. S-a facut decopertarea asfaltului, probabil nu se va face asfaltare pana nu se termina restul lucrarilor, cu sinele de tramvai, dar mai ales cu consolidarea (partea asta nu stiu exact ce implica si nu pot sa-mi dau cu parerea despre stadiul in care se afla. Pot doar sa anticipez ca lucrarile nu vor fi gata pana la 1 septembrie. Ma refer doar la lucrarile de pe sensul dinspre Turda catre Crangasi, pentru ca doar partea asta e blocata. Sensul celalalt este momentan functional cu tot cu bretelele de acces catre Giulesti sau Grivita.

Pasaj Ciurel

[rl_gallery id="2369"]

Aici lucrarile pare ca avanseaza ceva mai bine. Asta probabil pentru ca nu se ocupa Primaria direct. Erau muncitori pe aici, destrul de putini dar erau. Au pus una din cele 2 grinzi principale peste soseaua Virtutii, practic odata cu montarea cele de-a 2-a se va putea lucra la finalizarea partii carosabile a pasajului. Dintre bretelele care se vad in imaginea cu proiectul, sunt in stadiu avansat de executie 2, cele din partea de est a soselei Virtutii. Celelalte 2 din partea de vest (partea cu Ford BDT) nu exista deloc, aici fiind improvizata o ruta ocolitoare pentru masini pentru a se putea lucra sub pod la montarea grinzilor principale. Termenul de finalizare ar fi sfarsitul anului, aici cred ca este timp suficient sa fie facute toate. Important e sa se termine montarea grinzilor ca sa poata fi reluat traficul auto si tramvaiul 41.


 Abonează-te la Blogman.ro pe WhatsApp


Urmareste-ma pe Google News


 

 

3 comentarii la „Lucrari podul Grant si nod Ciurel – despre proiect, status si evolutie”

Lasă un comentariu