Black Friday 2015 – la ce ne putem astepta?

21 octombrie 2015

Mai sunt aproximativ 30 zile pana la unul din cele mai asteptate momente ale anului in vanzari IT si tehnologie. Nu stim exact cand are loc (cel mai probabil pe 20 noiembrie). Asta pentru ca ne-a fost greu si inca ne mai este sa nu furam startul. Este un joc al asteptarilor, al nervilor intinsi la maxim, al invidiei si al lacomiei. Americanii, detinatorii si initiatorii acestei idei au niste reguli stabilite si toti de acolo le respecta. La ei, se stie clar cand are loc evenimentul si se mai stie ca reducerile sunt substantiale. Fara trucuri, fara liste interminabile de produse adaugate doar ca sa para ca ai o oferta stufoasa. Pur si simplu, preturi mult reduse la produse cu stoc mare.

Americanii au cu totul alta viziune asupra acestui eveniment fata de noi, asta e clar. In timp ce ai nostri retaileri il vad ca pe o modalitate de a face profit, americanii il organizeaza in ideea de a scapa de stocurile care le blocheaza niste bani, pe care apoi sa-i foloseasca la alimentarea stocurilor cu noutati pentru sarbatorile de final de an. Ei pun mare pret pe vanzarile de sarbatori, acolo vad ei profiturile. Si au dreptate. Clientii sunt dispusi sa cheltuie niste bani pe cadouri in perioada sarbatorilor, asa e de cand lumea. Atunci poti sa vinzi cu adaos mare, poti sa vinzi noutati, gadgeturi sau produse hot. In felul asta la ei se rezolva si problema stocurilor vechi dar si a profitabilitatii pe final de an, in decursul a maxim 40 zile. Bine, la ei si puterea de cumparare e alta, dar putem sa fortam o comparatie in aceasta situatie.

Romanii au viziunea lor unica asupra Black Friday. De fapt nu e o viziune, e mai mult o disperare, o dorinta inexplicabila de a iesi in evidenta. Black Friday in Romania e mai mult un eveniment de marketing, de etalare a brandurilor si a noutatilor. E drept, atentia clientilor este indreptata in ziua aia catre retaileri si catre produsele expuse de acestia. Din aceasta cauza, in ofertele din aceasta zi se simte influenta producatorilor care incearca sa-si promoveze in acest fel cele mai noi produse. In situatia asta, e clar ca nu trebuie sa ne asteptam la reduceri substantiale. Nici un produs nou lansat nu va fi vandut in pierdere. Niciodata. In acest caz, ori reducerea e mica, ori pretul de lansare e umflat ca sa poata fi apoi redus.

black friday 2015

Situatia asta duce la dezavantaje atat de partea comerciantilor cat si de partea clientilor. Promovarea intensa si asteptarile foarte mari pun o mare incarcatura pe acest eveniment. Comerciantii intra in Black Friday cu toate resursele disponibile si sfarsesc prin a-l termina cu vanzari substantiale ca cifra dar profituri nesemificative. Clientii investesc toti banii disponibili in acest eveniment. Istoricul anilor trecuti ne-a aratat ca retailerii nu sunt in stare sa ne mai starneasca interesul de a cumpara si in perioada sarbatorilor de Craciun si Anul Nou. Pentru ca nu mai au cu ce. Noi, clientii, ramanem cu falsa impresie ca am investit banii cu folos in ziua de Black Friday. Ulterior, prin ianuarie-februarie, ne dam seama ca preturile produselor pe care le-am cumparat puteau fi mult mai mici. Cam prin aceasta perioada, retailerii, ingroziti de scaderea drastica a vanzarilor, vin cu oferte foarte bune pentru a mentine vanzarile lunare la un nivel suficient sa le permita sustinerea cheltuielilor de functionare. Ca o concluzie la acest capitol, in Romania, Black Friday genereaza o gaura in vanzari pe urmatoarele 3-5 luni. Pentru unii comercianti, aceasta poate sa fie fatala daca profitul din Brack Friday nu o poate acoperi.

2015 a fost un an total diferit fata de anii anteriori. Cei mai importanti retaileri au devenit foarte agresivi si foarte inventivi din dorinta de a capta atentia clientilor. Practic, nu mai exista saptamana sa nu avem o campanie cu preturi reduse. S-a ajuns la un asemenea nivel incat fiecare campanie in parte poate fi privita ca un mini Black Friday (vezi Emag StockBusters, Altex: Noptile devoratorilor de preturi, etc.). Eu sunt convins ca ofertele de Black Friday de anul asta nu vor fi cu nimic mai spectaculoase decat campaniile de reduceri disponibile acum. Doar notorietatea evenimentului va face ca vanzarile sa fie mult mai mari in acea zi. Incet, incet, interesul clientilor se va pierde peste ani. Poate in felul asta vom ajunge si noi sa adoptam modelul american.

Cei care vor face legea vor fi si de aceasta data cei de la Emag. Sunt curios totusi cat de atractiva va fi oferta lor de IT, pentru ca in ultima vreme si-au indreptat atentia in multe directii si au cam neglijat acele aspecte care le-au adus succesul de care se bucura acum. Principalul lor competitor va fi Altex. Pe segmentele IT si Electrocasnice sunt sanse mari ca Altex sa depaseasca Emag ca volum de vanzari. Pacat ca nu se folosesc si de reteaua de magazine in aceasta ecuatie pentru a oferi un timp de livrare mai bun. Sau cine stie, poate se vor folosi anul asta.

In randul 2 pe segmentul IT, se vor duela Evomag.ro, Cel.ro si Pcgarage.ro. Ramane de vazaut cu ce noutati vor veni acestia.

Sub acestia sunt sigur ca vor fi si multe magazine online care vor avea oferte foarte bune. Doar ca acestia se vor focusa pe anumite game unde ei s-au remarcat de-a lungul timpului. Daca ai deja o lista cu ce-ti doresti, atunci e bine sa-ti stabilesti din timp si lista cu magazine unde poti gasi ce te intereseaza. In acest scop, lucrez si eu la o lista pe care o sa o postez aici, structurata pe magazine si categorii de produse.


Pe aceasi tema

1 Comentariu

  1. Marius

    Nasol este ca oamenii investesc in astfel de campanii si nu-si dau seama ca de fapt promotiile nu sunt. Ridica baietii preturile cu 2,3 luni inainte, chiar dupa campaniile din septembrie, iar mai apoi le reduc de Black Friday ajungand la preturile din vara. Cifre mari, taiate, ca sa atraga butii. Cam asta e bf la romani.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *