Ford Mondeo vs VW Passat

Dupa o perioada destul de lunga de asteptare (anuntat inca din 2012 de catre oficialii Ford), noul Mondeo e aproape de lansare si in Romania. Nu sunt fan marca Ford, dar noul Mondeo mi-a atras atentia inca de la primele imagini aparute pe internet. Este genul de masina cu un design care prinde la romani: nu foarte exagerat, dar cu elemente bine definite, moderne. Poate ca era nevoie de o masina noua care sa detroneze in aceasta clasa (in Romania) vesnicul Passat al celor de la Volkswagen. Eram convins de asta pana la lansarea noului Passat, dar acesta vine totusi cu imbunatatiri din mule puncte de vedere, mai putin la partea de design. Poate ca cei de la Volkswagen exagereaza totusi cu stilul lor conservator, avem deja patru generatii de Passat care arata foarte asemanator.

In momentul in care te gandesti sa-ti cumperi o masina noua, cu siguranta ca ai cateva prioritati sau asteptari din punct de vedere al dotarilor. Acestea difera mult de la o persoana la alta, in functie de nevoile fiecaruia.  Pentru mine, importante sunt urmatoarele aspecte (nu neaparat in aceasta ordine)

  • producatorul masinii sa fie recunoscut pentru nivelul de calitate/fiabilitate ridicat la modelele pe care le produce, in special la modelele anterioare din clasa respectiva. Aici pot sa fiu putin subiectiv, dar am o inclinatie catre marcile produse in Germania.
  • nu concep o masina in zilele noastre fara cutie automata. De ce? Simplu: oferta confort sporit fie ca mergi intr-un oras aglomerat, fie ca mergi la drum lung. Nu sunt de acord cu cei care spun ca pentru sportivitate cutiile automate nu sunt potrivite. Cutiile de generatie noua sunt atat de precise incat e imposibil sa poti simula manual ce poate sa faca o cutie automata. Ca sa nu mai vorbim de diferitele moduri ce pot fi setate, de la confort la economic si pana la sport.
  • dimensiunile-spatiul interior-spatiul pentru bagaje, sunt aspecte importante. Dimensiunea masinii o face mai sigura,mai stabila la viteze mari, mai confortabila. (ps: urasc totusi pitzipoancele de bani gata care merg doar in Range Rover, Q7 sau X5, pentru ca, vezi Doamne’, aceste masini sunt destul de sigure pentru ele, ca si cum fara valoarea lor nu s-ar mai putea trai pe lumea asta)
  • calitatea materialelor interioare. Am avut in trecut un Logan, o masina buna altfel, doar ca aveam in fata scaunului pe care stateam o bucata mare de plastic (bordul) de genul celui folosit la fabricarea paharelor de unica folosinta. Stiu, costa putin, varianta de 5-6000 de euro, dar ce te faci la variantele de dacii care ajung aproape de 20000 de euro? Primesti acelasi plastic. Nu e cam nasol?
  • sonorizarea – timpul pe care il petreci in masina trebuie sa fie cat mai placut, mai ales daca faci zilnic pana la munca peste 1 ora. Si ce altceva poti sa faci in tot acest timp, decat sa asculti muzica? Unii producatori acorda o atentie exagerata acestui aspect (sisteme audio care costa de cateva ori cat alte masini decente). In conceptia mea, un sistem audio bun intr-o masina inseamna un sistem de redare decent, chiar din gama celor produse de companii precum Pioneer, Alpine, Sony etc. Sa zicem ca astea sunt decente, pentru ca exista sisteme mult mai bune. Dar urasc sa vad ca producatori importanti cumpara/fabrica sistemele de pe masinile lor pe la companii care uzual se mai ocupa si cu producerea de incaltaminte sau haine. Oricum, dpdv costuri, ele valoreaza o avere, vezi Dacia care la inceputuri vindea un Radiocasetofon cu 200 Euro (optional) in timpul in care acestea nici nu se mai produceau la scara larga, fiind de mult inlocuite de CD, sau sisteme cu stocare interna pe HDD.
  • conectivitate-ergonomie. Ma intereseaza sa pot conecta telefonul la sistemul audio, fie ca il folosesc la convorbiri telefonice, fie ca redau muzica. Un display bine luminat si pozitionat pentru a afisa informatii utile (consum/viteza/distante etc). Aici multi producatori fie nu sunt inspirati, fie fac economie de cativa euroi. Alegerea unui display de buna calitate, cu o rezolutie buna nu ar trebui sa coste foarte mult. In plus, modul de afisare, aspectul grafic si combinatia de culori/lumini trebuie sa fie una care in primul rand sa nu deranjeze ochii si sa arate si bine. Aici as remarca tigania pe care a putut sa o faca VW pe Passat B6 cu acele culori rosu si albastru aprinse de-ti venea sa-l spargi cand te uitai in el. Tot in aceasta categorie, prefer un sistem de navigatie, o dotare folositoare in ziua de azi, dar nu si in Romania (nu toti producatorii au harti detaliate pentru noi, unii nu au deloc. Da ce, banii nostri nu „ie buni?!!!”).
  • dotari – In anul 2015 o lista a dotarilor de bun simt ar fi: pilot automat, scaune incalzite,parbriz incalzit, volan reglabil pe 3 directii, clima, oglinzi cu functii antiorbire, oglinzi incalzite. Toate acestea pot fi considerate lucruri absolut utile. Pe langa asta, bonus, mi-as dori tractiune integrala, un sistem de incalzire auxiliar (mai ales la motor diesel), faruri xenon.

Avand ideile de mai sus in minte, sa trecem la actiune. Avem doua masini abia lansate, generatie noi, dotari bogate si lista lunga de optionale. Care e alegerea mai buna? Pai sa le luam pe rand:

Marca, prestigiu, istoric, fiabilitate generatie anterioara

E clar, in Romania, Volkswagen e mai bine perceput din acest punct de vedere. Volkswagen Passat a facut istorie la noi in tara si din punct de vedere al vanzarilor de masini noi, dar mai ales al celor „importate” in special din Germania. Passat reprezinta pentru romani o masina ce da o doza peste medie de prestigiu. Asta mai ales acum cativa ani, cand erau mult mai putini cei care isi permiteau Audi, Bmw, Mercedes, Range Rover si alte margi mai exotice. Au fost ceva probleme la anumite serii de motoare, mai exact la injectoare. Costurile de reparatie erau destul de ridicate, iar VW a recunoscut oficial problema foarte tarziu. In rest, o masina foarte fiabila, motoare diesel performante si foarte economice, mai ales dupa 2008 cand au fost dotate cu sistem Common Rail ce le dadea un rafinament aparte si un consum si mai mic. In plus pretul era unul foarte convenabil daca ne raportam la performante si dotari.

vw-passat-b6      ford-mondeo-2004

De cealalta parte, Mondeo a avut un istoric ce l-a plasat mereu in umbra lui Passat. Din punct de vedere al fiabilitatii nu au fost semnalate probleme serioase. Mondeo a pierdut batalia cu Passat la design in primul rand. Apoi, motoarele diesel de la Ford nu erau cele mai rafinate, mai ales la rece produceau si zgomot ridicat dar si trepidatii. Mondeo a suferit si din punct de vedere al dotarilor, posesorii de Passat erau „rasfatati” cu cutii de viteze automate performante, sisteme de tractiune integrala, sisteme audio sofisticate. E drept totusi ca si pretul era ceva mai mare la Passat, dar se pare ca asta nu a fost un impediment.

Design

Daca la generatiile anterioare VW a avut clar un avantaj, la versiunile nou lansate lucrurile se schimba. Asa cum am spus, VW alege de ceva ani stilul conservator, sub deviza: nu schimba un lucru care a facut si face istorie in materie de vanzari. Personal, cred ca ultimele 3 versiuni ale lui Passat arata mult prea asemanator. Chiar daca VW sustine ca noul model este unul proiectat de la 0, parca nu-ti vine sa crezi cand te uiti la el. Pare mai degraba un facelift la versiunea anterioara.

volkswagen-passat-2014      ford-mondeo-2014

Mondeo este o masina noua din toate punctele de vedere. Un design cu totul nou, platforma tehnica noua si dotari noi. Designul este unul foarte reusit, nici indraznet dar nici cuminte. Iti da acea impresie de masina noua, sobra,sportiva, chiar si business.

Alegerea mea in materie de design este Mondeo

Cutie automata

Este un aspect care ma intereseaza in mod special. Conduc de ceva vreme masina cu cutie automata si nu m-as intoarce la manuala pentru nimic. Am avut ocazia sa conduc mai multe masini cu cutie automata, unele performante, unele mai putin performante si altele exceptionale. Chiar si de-ar fi sa aleg o masina cu o cutie de generatie mai veche, tot automata as alege. Dar in zilele noastre, practic, diferente sunt foarte mici cand vorbim de performantele cutiei automate. E drept ca unii producatori au un avans considerabil si e normal sa ofere azi niste cutii automate aproape perfecte, cum e cazul BMW in primul rand, dar si Mercedes.

In cazul de fata, Volkswagen are un avantaj. Cutia DSG cu dublu ambreiaj lansta inca de pe Passat B6 (in 2005) este foarte buna si s-a dovedit foarte fiabila in timp. Aceasta cutie chiar si acea generatie veche se dovedeste mai performanta decat cutiile recente ale multor producatori cu pretentii din ziua de azi. Tehnic vorbind, cutia DSG dispune de doua ambreiaje si are marele avantaj ca schimba foarte repede si lin treptele de viteze. Asta pentru ca exista mereu unul din cele 2 ambreiaje care preselecteaza urmatoarea treapta de viteza. Sunt disponibile 3 moduri ce pot fi selectate: confort,sport si manual. Pe modul confort, schimba pe la 2000 rot/min, dar asta depinde si de comportamentul celui de la volan, pentru ca la apasarea brusca a pedalei se auto-seteaza si va schimba treptele la aproape 4000 rot/min. In modul sport va schimba intotdeauna la peste 3000 rot/min.

Ford a pirdut startul in cea ce priveste cutiile automate. Pe generatiile mai vechi de mondeo exista o cutie automata, dar nu stralucea din nici un punct de vedere.Schimbarile de viteza erau mult mai lente si mai dure, trebuia o perioda mai lunga de acomodare pentru a te putea baza pe ea in depasiri, de exemplu. De cativa ani, Ford a inceput sa produca o cutie cu dublu ambreiaj (PowerShift) care se comporta foarte bine si in plus nu au fost semnalate probleme. Aceasta cutie e disponibila si pe noul Mondeo.

Nu pot sa nu iau in calcul istoricul formidabil pe care cutiile DSG produse de VW l-a avut. Alegerea mea aici este DSG.

Dimensiuni, spatiu interior,spatiu bagaje

Ambele modele fac parte din clasa medie. Chiar daca difera putin la dimensiuni, spatiul interior si spatiul pentru bagaje este asemanator si satisface nevoile unei familii cu 1 sau 2 copii. Din acest punct de vedere nu am o preferinta anume, la aceasta categorie declar egalitate.

Calitatea interiorului (materiale, ergonomie)

Interiorul lui Passat nu s-a schimbat foarte mult, as aprecia ca sunt chiar mai putine schimbari decat la exterior. Calitatea materialelor este foarte buna, depinde si de nivelul de echipare, dar in orice situatie vom avea materiale de calitate foarte buna. Ergonomia a fost un avantaj la Passat, comenzile sunt plasate intuitiv, nu exista o multitudine de butoane care sa te dezorienteze. Totusi, observ in ultima vreme un trend in materie de interioare la masini si anume faptul ca display-ul de pe consola centrala (navigatia) e plasata sus pentru a fi in campul vizual, fara a fi nevoit sa iti indrepti privirea mult in alte directii. La Passat, acest lucru nu e chiar valabil. De la generatia 2005 si pana azi, acest display a fost plasat mereu in aceasi zona, la nivel mediu. Personal, ma surprinde ca VW nu a reproiectat interiorul sa rezolve aceasta problema.

interior-volkswagen-passat-2014      Ford_Mondeo_2015-interior

La Mondeo, interiorul este unul absolut nou. Calitatea materialelor este exemplara, aspectul general este unul placut, relaxant. La ergonomie se vede imediat aceasi problema ca la Passat. Display-ul principal este plasat cam jos, para o idee mai sus decat la Passat, dar tot jos dupa noile standarde. Comenzile si butoanele nu sunt la fel de intuitive ca la Passat, atat pe consola centrala cat si pe volan sunt destul de multe butoane.

In aceasta categorie, alegerea mea e Passat, datorita aspectului general, al butoanelor foarte intuitiv plasate si a numarului redus de comenzi.

Sistemul multimedia

Nu am putut sa testez cele 2 sisteme audio si nu pot sa fac referire in mod obiectiv la calitatea sunetului. Avem 2 sisteme multimedia cu touchscreen, la Mondeo ceva mai mare (8 inch) fata de Passat (7 inch). Conectivitate buna in ambele cazuri cu functii complete. M-am uitat in schimb pe lista de optionale si la acest capitol am gasit doar la Passat ca optiune un sistem premium (Dynaudio). Aici ar fi un plus pentru Passat. Daca ne referim la istoric, sistemele standard de pe Passat nu excelau la calitatea audio, dar erau decente. Tot din istoric, Mondeo venea echipat cu sisteme standard destul de bune, cu o calitate a sunetului peste cel din Passat, din punctul meu de vedere.

Alegerea mea in aceasta categorie este Mondeo.

Dotari, optionale si preturi

Am expus mai sus lista mea de dotari foarte importante pe care trebuie sa le ofere masina. Daca din punct de vedere al dotarilor obligatorii atat Passat cat si Mondeo corespund, la dotarile speciale situatia nu mai e aceasi. La Mondeo, de exemplu, nu am gasit in lista de optionale un sistem auxiliar de incalzire si nici tractiune integrala. Acestea sunt disponibile pe Passat. In general, Passat dispune de o lista mai lunga de optionale, unul dintre cele mai interesante fiind display-ul din bord, de 12 inch care poate fi customizat sa ofere mai multe categorii de informatii, de la datele computerului de bord pana la navigatie.

2015-VW-Passat-Info-Display

Pentru preturi am rulat pentru fiecare configuratorul. Am incercat sa pastrez corect raportul de echipari si optionale.Rezultatul a fost urmatorul:

  • Volkswagen Passat – Motor 2.0 TDI 150CP, cutie DSG, echipare Highline – aprox 33000 Euro
  • Ford Mondeo – Motor 2.0 TDCI 180 CP, cutie PowerShift, echipare Titanium – aprox 30000 Euro

Concluzie

Una peste alta, se pare ca Passat e o masina mai practica, iese din nou in evidenta la capitolul la care a stat mereu bine. Emotional vorbind, Mondeo iese in evidenta, prin design, prin noutate. Valoarea de revanzare e in favoarea VW, Passat se va deprecia mai putin in timp decat Ford, cel mai probabil datorita caracterului practic pe care il are, dar si datorita notorietatii de care se bucura in randul romanilor.

Surprinzator pentru mine este faptul ca, inainte sa pun in balanta criteriile de mai sus, eram convins sa aleg Mondeo. Acum, nu mai sunt convins. Realizez ca Passat e o investitie mai buna, drept urmare, alegerea mea in acest caz este Volkswagen Passat.


 Abonează-te la Blogman.ro pe WhatsApp


Urmareste-ma pe Google News


 

 

5 comentarii la „Ford Mondeo vs VW Passat”

  1. In la categoria DESIGN ati comparat un vw care nu este din 2015 , iar la categoria ISTORIE , FIABILITATE , MARCA si PRESTIGIU ati comparat vw passat 2006 cu ford mondeo 2000.Englezii au comparat Mondeo chiar si cu BMW seria 3 , iar Mondeo tot a castigat.Altii au comaparat Mondeo cu Passat , iar ei au justificat ca Mondeo este cel mai bun la categoria sa.Aspectul butoanelor lui Passat este urat , iar Mondeo arata mult mai frumos si elegant la interior decat passat.
    VW are 190 cp , nu 150.

    Nu ati justificat CONSUMUL.

    Nu trebuie sa ne luam dupa marca , masina in sine conteaza nu marca.
    Nu ati mentionat izolarea fonica a lui Mondeo , si motorul sau silentios.
    Nu conteaza istoricul lui Mondeo , cel din prezent conteaza.

    Răspunde

Lasă un comentariu