Despre producatorii din China de electronice si gadgeturi

18 septembrie 2017

Exista o teorie conform careia produsele apartinand brandurilor importante si cunoscute sunt superioare din punct de vedere calitativ. Acesta teorie este in mare parte adevarata. Exista si o explicatie logica pentru asta: marii producatori si-au contruit imaginea si brandul in timp prin calitate, seriozitate si servicii aftersales de durata pentru produsele din portofoliu.

Exista totusi si situatii in care producatori necunoscuti reusesc sa lanseze produse care se dovedesc competitori de seama pentru produsele care au servit drept sursa de inspiratie. Se intampla asta in aproape toate domeniile, de la telefoane, la gadgeturi, televizoare, conectica si aparatura foto-video.

Chinezii reusesc in ultima vreme sa copieze din ce in ce mai fidel produse renumite si nu ma refer aici doar la aspect sau componentele electronice din care sunt compuse, ci la experienta in utilizare pe care reusesc s-o livreze. Avem astazi branduri din china care au reusit sa-si creze o imagine de brand importanta datorita produselor bune calitativ, dar mai ales datorita pretului foarte accesibil.
Exista un capitol la care producatorii din China nu pot tine pasul momentan cu marii producatori si anume un ecosistem in care produsele sa se integreze si sa functioneze ca un tot unitar aducand plus valoare in ultizare. In ziua de azi, fiecare gadget are la baza un soft (sistem de oferare/firmware) si un ecosistem de aplicatii cu ajutorul carora se interconecteaza cu alte gadgeturi sau pune la dispozitie o serie de functii utile utilizatorului. Aici se si face diferenta intre un brand important si un brand necunoscut: dezvoltarea software. Un producator care se respecta ofera, pe langa produsul si softul initial, actualizari care vor tine produsul in utilizare o perioada mai mare de timp, atat prin imbunatatirea functiilor de baza sau adaugarea de noi functii, dar si prin actualizari de securitate, foarte importante in contextul in care se stie ca mare parte din atacurile cibernetice sunt orientate cate zona de echipamente mobile, gadgeturi, unde nivelul de secuitate al aplicatiilor este mai scazut. Ramane de vazut cat timp chinezii vor avea acest handicap in dezvoltarea de software, pentru ca avem deja active cateva branduri chinezesti care par sa fi gasit calea in rezolvarea acestei probleme. Un exemplu bun in acest sens: Xiaomi. Timpul ne va dovedi pana unde sunt dispusi sa mearga chinezii in a copia traseul succesului pe care branduri mari l-au urmat ca sa ajunga in frunte. Asta inseamna sa oferi suport pentru produse pe termen lung, iar Xiaomi, desi activ de cativa ani pe piata, abia acum a introdus in portofoliu produse care vor avea nevoie de acest suport in viitor.

Pe langa partea de dezvoltare si proiectare, marii producatori vin in plus si cu inovatie, un alt aspect datorita caruia produselor lor sunt mai scumpe. Acest aspect al inovatiei ar trebui luat in calul in toate comparatiile pe care le facem intre produse apartinand marilor producatori si produsele foarte ieftine si aproximativ simulare din China. In felul asta vom constientiza si recunoaste meritele unor branduri ca Apple, GoPro, Samsung, HP, Dell si altii, datorita carora avem acces la tehnologii la care altfel am fi visat frumos.

Si totusi, ce alegem? China sau brand?

Consumatorii nu pot fi constransi sa judece achiziiile dupa criterii morale. Unii vor face asta pentru ca buzunarul le permite, altii pentru ca vor sa se asocieze cu produse care iti vor oferi un statut de privilegiat. Concurenta asta dintre China si marile branduri aduce in mare parte avantaje consumatorilor de rand, in special prin preturi accesibile. Exista si un revers al medaliei, un efect neplacut al acestei concurente, iar el se face din ce in ce mai simtit in timp: o scadere a calitatii produselor brand in incercarea acestora de a concura cu preturile mult mai mici practicate de producatorii din China. Acolo unde se poate, marii producatori isi vor largi portofoliul cu produse Entry, acele produse dezvoltate avand ca scop final un pret foarte mic si unde vor face economie la calitatea materialelor folosite. Suportul si garantia pentru aceste produse vor fi trecute in plan secundar, justificat si echivalent cu ce pot oferi in acest moment competitorii chinezi.
Piata de electonice de consum trece in acest moment printr-o tranzitie care nu stim unde va duce. Cine va castiga acest duel? Putem momentan doar sa ne dam cu parerea! Sunt curios ce pareri aveti si voi, cei care cititi acest articol. Lasati parerea voastra mai jos in comentarii.


Pe aceasi tema

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *